1) Чого варто очікувати Україні від підписання Угоди про Асоціацію з ЄС?
По-перше, угода суттєво розширить експортні можливості українських компаній, давши змогу значній кількості з них вийти на ринок Євросоюзу, що налічує понад 500 млн. споживачів. Такі перспективи дадуть змогу не лише кількісно нарощувати експорт, але й суттєво розширити асортимент продукції. Європа – це ринок імпортерів продуктів харчування, певних видів продукції сільського господарства. Україна вже має змогу постачати в ЄС м’ясо курятини, томатні пасти, товари кондитерської промисловості та багато інших товарів.
По-друге, українські товари стануть більш конкурентоздатними завдяки зниженню митних бар’єрів з боку ЄС при тому, що з української сторони тарифи зменшуватимуться поступово. Це дасть змогу вітчизняним виробникам пристосуватись до умов ведення бізнесу, конкуренції і запровадити нові стандарти, які стосуються переробної і харчової галузі, сільського господарства аби відповідати європейським вимогам до якості продукції. Поступове наближення до цих стандартів надасть можливість розширення експорту не тільки в країни ЄС, а і в інші країни.
Важливо, що Угода з ЄС не створює бар’єрів для торгівлі з країнами СНД, зокрема з Російською Федерацією. Навпаки, українські виробники розширюють географію експорту і можливості для інвестицій, в тому числі з країн СНД. Це сприятиме створенню робочих місць, додаткових потужностей виробництва тощо.
Зрештою, угода стане потужним зовнішнім стимулом для проведення монументальних реформ у всіх сферах соціального життя держави, спрямовані на модернізацію країни. Крім того, документ буде ефективним інструментом підвищення стандартів життя українців.
2) Які зміни нас очікують у коротко- і довгостроковій перспективі?
Передусім, слід очікувати ефект від відкриття зони вільної торгівлі між Україною і ЄС. Ще 23 квітня ЄС запровадив режим автономних преференцій. Це виконання європейською стороною своїх зобов’язань щодо тарифного врегулювання поставок української продукції на європейський ринок. При цьому, маючи відкритим ринок ЄС, Україна свого ринку поки що не відкривала. Вона зробить це після ратифікації документу. Мита знижуватимуться поступово, а отже різкого впливу дешевого імпорту на український ринок очікувати не слід.
Серед інших змін – переважно технічні новації, яких доведеться дотримуватися бізнесу. Приміром, для експортерів, що схочуть скористатися торговими преференціями, необхідним стане отримання сертифікату походження, який видає Торгово-промислова палата України, а після ратифікації угоди – митні органи.
Протягом терміну дії преференцій, а також протягом двох років після набуття чинності Угоди, український бізнес зможе обирати, використовувати сертифікат Євро-1 чи використовувати преференції і випускати свій товар на європейський ринок з сертифікатом форми А. Це дуже обмежений перелік продукції, але підприємства мають можливість обирати.
Щодо тарифного захисту, то до понад 95% товарів буде застосована нульова ставка імпортного мита. Решта отримає розширені тарифні квоти, в рамках яких поставки здійснюватимуться за нульовою ставкою за умови відповідної якості. Вже найближчим часом буде проводитись аналіз українського виробництва щодо виготовлення молочної продукції, м’ясної — яловичини, свинини, щоб виробники могли отримати дозвіл на поставки на європейський ринок.
Угода впливатиме і на регуляторну політику. Зокрема, очікується спрощення процедур відкриття та ведення бізнесу, уніфікації бухгалтерського обліку тощо. Більшість таких змін мають бути впроваджені через 3-4 роки після набуття угодою чинності. Певні галузі вже готові до роботи. Залишаються питання для українських виробників щодо технічних і санітарних норм. Однак за останні кілька місяців українська сторона завершила адаптацію свого законодавства до європейських стандартів, в горизонтальному законодавстві, — це 5 базових регламентів.
3) Які можуть бути особливості співпраці України та ЄС в рамках Угоди?
При експорті до ЄС український бізнес конкурує з європейськими компаніями, тому дуже важливо правильно обрати собі партнера. Крім того, слід брати до уваги і дуже високий рівень конкуренції між самими європейськими підприємствами. Також варто розраховувати на досить жорсткий контроль якості, і в разі невідповідності цим стандартам, виробник може легко полишити ринок. Основним контролером тут є асоціації споживачів в ЄС, які активно обмінюються інформацією і співпрацюють з бізнесом та владою.
Щоб урахувати всі особливості співпраці і не пропустити важливих нововведень, бізнес в Україні має об’єднуватися принаймні для взаємного інформування. Крім того, це дозволить ефективніше залучати інвестиції як всередині країни, так і на зовнішніх ринках, захищати інтереси не лише окремих бізнесів, а цілих галузей. Що суттєво підвищить конкурентоздатності української продукції в цілому. Рівень активності підприємців, вплив на економічну політику споживачів стануть вищими.
На європейському ринку існує розвинена система захисту прав власності, зокрема інтелектуальної власності. І українським компаніям слід бути готовими до дещо відмінних практик такого захисту порівняно із вітчизняним досвідом.
Україна займає 22 місце у переліку торгових партнерів ЄС, наші показники близькі до показників Тайваню. Це говорить про те, що конкуренція є складною не тільки для українських виробників. Тому вітчизняному бізнесу слід шукати нові ніші, способи задоволення потреб ЄС у ресурсах, які є в Україні, і яких немає в Європі. Тобто угоду слід сприймати як інструмент, який потенційно може принести економічний зиск і державі, і бізнесу.
4) Наскільки велика вірогідність того, що Угоду буде ратифіковано до кінця серпня і чи можлива пролонгація автономних преференцій для України на певний термін?
Україна має докласти усіх зусиль, аби автономні торгові преференції і далі продовжувались в рамках угоди. Проте ратифікувати документ необхідно до 1 листопада.
Це дозволить розпочати практичне втілення Угоди в життя, впроваджувати нові стандарти і норми безпеки продукції, правила перевірок тощо. Крім того, у разі ратифікації угоди, тарифні квоти за цілою низкою товарних груп будуть збільшуватися.
Майже всі підприємства в Україні є приватними. Тому вплив Угоди на бізнес буде напряму залежати від бажання кожного конкретного підприємця адаптувати своє виробництво, свої стандарти до європейських вимог, формуючи таким чином власну конкурентоспроможність.
Неможливо порахувати витрати, що їх понесе бізнес на таку адаптацію, без участі самого бізнесу. Можна говорити лише про загальний рівень відповідальності держави, яка повинна створити рівні умови для адаптації всіх учасників процесу. Приміром, інвестувати кошти у створення лабораторій з оцінки якості продукції.
5) Чому даний проект спрямований лише на малий та середній бізнес?
Малий та середній бізнес є дуже гнучким, дуже активним і водночас дуже вразливим до різного роду змін регуляторного режиму і макроекономічного середовища. Тому, для МСБ Угода – це можливість розвиватися і розширювати вже наявні позиції. Крім того, малий і середній бізнес знаходиться у набагато менш вигідному становищі, ніж великий бізнес із його можливостями лобізму, маркетингу, залучення консультантів, юристів. Представництво ЄС в Україні вважає, що Угода має стати інструментом залучення додаткових інвестицій в сектор МСБ, а також суттєвого спрощення регуляторної політики для бізнесу в цілому.
Підписання угоди відкриває певні лінії фінансування з боку європейських фінансових структур. В умовах дефіциту кредитних ресурсів цей фактор сукупно із розширенням ринків збуту суттєво поліпшить економіку малих підприємств.
6) На кого спрямована програма ЄБРР з підтримки українського МСБ?
Такі програми передусім орієнтовані на бізнес, що розвивається і шукає ресурси для подальшого зростання. ЄС через дану програму ЄБРР пропонує підприємцям допомогу консультантів, які порадять, як пройти сертифікацію, поліпшити бухгалтерський облік, якість послуг, впровадити енергоефективні рішення. При цьому консультант є місцевим фахівцем, а отже добре знається на специфіці українського законодавства і практиці його застосування.
Як правило, ЄС покриває 40-50% вартості такої консультації, максимальний обсяг – 75%. Решту підприємець оплачує самотужки, однак при цьому може заощадити на наймі відповідного спеціаліста. Окрім поліпшення бізнес-середовища в цілому, така програма ще й сприяє розвитку місцевого ринку консалтингових послуг.
Винятки для участі у програмі є традиційними для більшості міжнародних фінансових організацій: не компенсуються консультації для бізнесу, що займається виробництвом міцного спиртного, зброї, наркотиків, грального бізнесу.
7) Яким має бути алгоритм дій для підприємств для експорту продукції до ЄС?
Першим кроком має стати визначення того, чи взагалі готовий певний товар до експорту в ЄС, чи потрібний він там. Другий етап — знайти партнера, який захоче цей товар купувати. Щоб отримати можливість постачати продукцію, також треба витримати конкуренцію. Крім того, важливими є технічні аспекти. Серед ключових ресурсів для малого бізнесу – сайт Export help desk, де можна знайти відповіді на багато запитань. Більше інформації також можна отримати тут.
8) Чи буде створено реєстр українських підприємств, які вже пройшли сертифікацію?
Коли почалася дія преференцій та почали видавати сертифікати походження, у багатьох підприємств уже виникало таке питання. Втім з’ясувалося, що багато виробників поки що самі не хочуть давати Міністерству економіки таку інформацію. Наразі відбувається збір первинної інформації про структуру експорту в нових умовах, про галузі, де така сертифікація користується найбільшим попитом. Поки що списків конкретних виробників немає або інформація про них не надається. Міністерство і представництво ЄС працюють над цим питанням. Планується створення подібної платформи з європейської сторони.
9) Що буде відбуватись з корупцією, зависокими податками і великими відсотками на кредитування малого і середнього бізнесу? Як ці питання можна подолати?
Угода містить секторальні розділи, де прописані напрямки, за якими сторони співпрацюватимуть. Це відбуватиметься не просто на рівні зустрічей або обговорень, а й з метою приведення української законодавчої бази та української дійсності до європейських стандартів. Виконання Україною цієї угоди призведе до системних змін в державі.
Стосовно ПДВ – це не буде вирішуватися угодою. Сторони беруть на себе зобов’язання (стаття 76) створити ефективні і швидкі процедури, які дадуть право оскарження рішення митних агенцій, про рух товарів і так далі. Є питання контрабанди. Але якщо брати до уваги співпрацю з ЄС або з Росією, то питання контрабанди знімається. Можуть залишитися питання перекласифікації певних груп товарів. Питання корупції треба вирішувати всередині країни, навряд чи допомога ЄС тут може бути суттєвою.
10) Яким буде механізм врегулювання спірних питань в рамках Угоди?
З моменту підписання політичної частини Угоди створюються двосторонні інституційні органи, які будуть мати повноваження для подальших переговорів і вносити зміни в документ. Якщо говорити про митні ставки, вони можуть бути переглянути через 5 років. Так само є можливість перегляду проблемних питань відразу після підписання угоди. На поточний момент стоїть питання створення інституційних органів. Вже вироблено механізм імплементації рішення ради асоціації, яку має бути створено уже до кінця цього року.
11) Якими є технічні регламенти на кабельну продукцію?
Технічні регламенти на кабельну продукцію можуть відрізнятися в залежності від типу кабелю. Щоб дізнатися, які саме вимоги висуваються до конкретного виду кабелів, рекомендуємо відвідати інтерактивний ресурс Export Helpdesk за посиланням: http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=form%2fform_MyExport.html&docType=main&languageId=en .
Щоб дізнатися умови, необхідно ввести десятизначний товарний код (його можна дізнатися або на ресурсі, або за посиланням нижче. Далі, обрати країну походження (з меню обираємо Україну). Обрати країну із меню, в яку планується експорт та дату експортування. Після натиснення кнопки пошук (search), Вам буде представлена інформація про тарифи, посилання на вимоги, спеціальні вимоги країни та інша довідкова інформація, необхідна для розуміння умов експортувуання.
12) Які будуть встановлені експортні/імпортні мита на кабель?
Мита, перехідний період та тарифні квоти регулюються доповненнями до Глави IV Угоди про асоціацію. Кабельні вироби мають від товарні позиції:
8544 «Проводи iзольованi (включаючи емальовані чи анодовані), кабелi (включаючи коаксiальнi) та iншi iзольованi електричнi провiдники із з’єднувальними деталями або без них; кабелi волоконно-оптичнi, складенi з волокон з iндивiдуальними оболонками, незалежно від того, зібрані вони чи ні з електричними провідниками або з’єднувальними пристроями».
9001 «Волокна оптичнi та джгути волоконно-оптичнi; інші кабелi волоконно-оптичнi, крiм кабелiв товарної позицiї 8544; листи та пластини з поляризаційного матеріалу; лiнзи (включаючи контактнi), призми, дзеркала та інші оптичнi елементи з будь-яких матерiалiв, неоправленi, крiм таких елементів з оптично необробленого скла».
Щодо тарифного графіку ЄС (експорт із України до ЄС):
Базову ставка увізного мита та перехідний період товарної позиції 8544 можна дізнатися за цим посиланням: http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-20.pdf
Базову ставку увізного мита та перехідний період товарної позиції 9001 можна дізнатися за цим посиланням: http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Щодо тарифного графіку України (імпорт із ЄС до України):
Базову ставку увізного мита та перехідний період на весь спектр товарної позиції 8544 можна дізнатися за цим посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-10.pdf
На весь спектр товарної позиції 9001 базову ставку увізного мита та перехідний період можна дізнатися за цим посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-11.pdf
13) Какие ожидаются ставки пошлин на импортные автомобили?
Базові ставки і перехідний період можна на імпорт автомобілів (товарна позиція 8703) з ЄС можна знайти за посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Поступове зниження мит означає, що від базової ставки буде зниження на один відсотковий пункт (1%) щороку протягом тривалості перехідного періоду.
Угодою також передбачаються захисні норми – збільшення ставки імпортного мита у наступних випадках:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/02_Annexes_on_cars.pdf
14) Якою буде процедура імпорту європейських продуктів в Україну – чи будуть визнаватися сертифікати якості / відповідності українською стороною?
Cпочатку, процедури для імпорту європейських товарів в Україну залишаться такими ж, принаймні, з точки зору юридичних вимог. Водночас, процедури імпорту повинні поступово стати простіше, з двох причин.
По-перше, Україна буде поступово гармонізувати свої стандарти до норм ЄС. Тому випадки недотримання продукцією ЄС українських норм і стандартів повинні стати практично не існуючими.
По-друге, значна частина Угоди (глава 5 з ПВЗВТ) стосується «Сприяння митниці і торгівлі», маючи на меті перетворення митних процедур на більш ефективні за рахунок більш тісної співпраці з ЄС, і наближення до найкращих митних процедур, що засновані на світових стандартах.
15) Есть ли перспективы отмены ввозных пошлин и НДС на импорт морепродуктов после подписания Соглашения?
У додатках до розділу IV Угоди про асоціацію міститься тарифний графік щодо групи товарів «03 ГРУПА 03 — РИБА І РАКОПОДІБНІ, МОЛЮСКИ ТА ІНШІ ВОДЯНІ БЕЗХРЕБЕТНІ», який можна знайти за наведеними нижче посиланнями.
Тарифний графік України:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-01.pdf
Тарифний графік ЄС:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-12.pdf
Питання ПДВ щодо конкретної групи товарів в Угоді не регламентовано. На даний момент, ПДВ залишається в системі оподаткування, але принципи повернення будуть приведені у відповідність до законодавства ЄС. (додатковий лист taxation).
16) Яка перспектива чекає на нас в галузі проектування промислових об’єктів (зокрема теплоенергетичних)? Чи буде прийнята європейська нормативна документація на проектування як держстандарт України?
Угода про асоціацію не визначає конкретні умови щодо даного питання. Проте, відповідно до п2. ст. 101 (http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf), кожна Сторона дозволяє надання послуг на своїй території постачальниками договірних послуг іншої Сторони, відповідно до умов, визначених у пункті 3 цієї статті та у Додатках ХVI-С та ХVI-F (http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/16_Annexes.pdf) до цієї Угоди щодо постачальників договірних послуг і незалежних фахівців:
d) Послуги у сфері архітектури, містобудування та парково-ландшафтної архітектури
e) Інженерні послуги, послуги з комплексного проектування g) Послуги з наукових досліджень та розвитку k) Послуги з технічних випробувань та аналізу
l) Пов’язані наукові послуги та послуги з технічного консультування
Крім того, відповідно до ст. 338 Угоди про асоціацію, передбачено:
c) модернізацію та посилення наявної енергетичної інфраструктури, яка становить спільний інтерес, зокрема енергогенеруючі потужності, цілісність, надійність та безпеку енергетичних мереж, поступову інтеграцію електроенергетичної системи України до європейської електроенергетичної мережі, а також повне відновлення енергетичної транзитної інфраструктури і встановлення транскордонної системи обчислення на зовнішніх кордонах України, створення нової енергетичної інфраструктури, яка становитиме спільний інтерес, з метою диверсифікації джерел, постачальників енергії та шляхів і методів її транспортування, що відповідатиме принципам економічної доцільності та збереження навколишнього середовища;
i) сприяння енергоефективності та енергозбереженню, у тому числі шляхом формування політики щодо енергоефективності та структури права і нормативно-правової бази з метою досягнення значного прогресу відповідно до стандартів ЄС, зокрема ефективну генерацію, виробництво, транспортування, розподіл та використання енергії, на основі функціонування ринкових механізмів, а також ефективного використання енергії при застосуванні обладнання, освітленні та у будівлях;
j) розвиток та підтримка відновлювальної енергетики з урахуванням принципів економічної доцільності та охорони навколишнього середовища, а також альтернативних видів палива, зокрема стале виробництво біопалива і співробітництво у сфері нормативно-правових питань, сертифікації та стандартизації, а також технологічного і комерційного розвитку;
l) науково-технічне співробітництво та обмін інформацією з метою розвитку та удосконалення технологій у сфері виробництва енергії, її транспортування, постачання та кінцевого споживання, особливу увагу приділяючи енергозберігаючим і екологічно безпечним технологіям, зокрема вловлювання та зберігання вуглецю, ефективні та «чисті» технології у вугільній галузі, відповідно до встановлених принципів, визначених, зокрема, в Угоді про співробітництво у сфері науки та технологій між Україною та Європейським Співтовариством;
Відповідно до ст. 341, поступове наближення відбуватиметься відповідно до графіку, визначеного у Додатку XXVII до цієї Угоди:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_V/27_Annex.pdf
Також рекомендуємо звернути увагу на положення Угоди, які регламентують технічне співробітництво: ст. 55, 56, 57 —
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Таким чином, вірогідність узгодження стандартів проектування у даній сфері є високою. Проте конкретні умови не покриваються Угодою про асоціацію, а отже необхідно окремо слідкувати за цим процесом.
З іншого боку, проектна документація в Україні може бути розроблена у відповідності до принципів ЄС. Таким чином, відповідно до вище наведених положень, можна вести мову про вихід на ринок ЄС.
17)Яку допомогу на розвиток бізнесу можна отримати?
З інформацією щодо програм допомоги можна ознайомитися за посиланням: http://europa-torgivlia.org.ua/international-business-help .
Наприклад, Група підтримки малого бізнесу ЄБРР надає гранти (компенсація вартості робіт консультантів) на консалтингові послуги, наприклад, у сфері маркетингу (розробка плану просування вашої компанії на ринках ЄС, тощо).
Крім того, ви також маєте нагоду стати консультантами цієї програми.
Розділ буде оновлюватися, щоб не пропустити інформацію, рекомендуємо підписатися на оновлення веб-сайту.
18) Чи регулює Угода про асоціацію послуги з судоремонту, відновлення енергетичних установок?
Угода не містить конкретних положень, які регулюють дані види послуг.
Відповідно до п. 2 ст. 101 (http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf), кожна Сторона дозволяє надання послуг на своїй території постачальниками договірних послуг іншої Сторони, відповідно до умов, визначених у пункті 3 цієї статті та у Додатках ХVI-С та ХVI-F (http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/16_Annexes.pdf) до цієї Угоди щодо постачальників договірних послуг і незалежних фахівців:
d) Послуги у сфері архітектури, містобудування та парково-ландшафтної архітектури
e) Інженерні послуги, послуги з комплексного проектування
g) Послуги з наукових досліджень та розвитку
k) Послуги з технічних випробувань та аналізу
l) Пов’язані наукові послуги та послуги з технічного консультування
Також рекомендуємо звернути увагу на положення Угоди, які регламентують технічне співробітництво, ст. 55, 56, 57 —
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
19) Які умови щодо експорту магнітних приладів для нафтової промисловості?
Для з’ясування цього питання, рекомендуємо звернутися до тарифних графіків України
(http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247411907&cat_id=223223535) та ЄС
(http://www.kmu.gov.ua/kmu/control/uk/publish/article?art_id=247411956&cat_id=223223535) для знаходження товарного коду, який відповідає вашій продукції.
Також, рекомендуємо звернутися до інтерактивного ресурсу Export Helpdesk:
http://europa-torgivlia.org.ua/export-helpdesk/.
На даному ресурсі, знайшовши код товару, ви можете знайти інформацію щодо мит та необхідних технічних стандартів.
20) Які існують можливості щодо розвитку бізнесу в Україні в цілому?
Окрім вище зазначених, існують також можливості заснування підприємств (починаючи зі ст. 87 http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf), співробітництво у сфері науки та технологій (починаючи зі ст.374 http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf)
Роз’яснення положень щодо спільних підприємств можна знайти за посиланням
http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/mergers-acquisitions/index_en.htm
Щодо НДДКР та інших наукових продуктів буде підготовлено окремий інформаційний матеріал, то ж радимо слідкувати за оновленнями платформи : http://europa-torgivlia.org.ua
21) Имеет ли направление сварочных работ, судоремонта, наплавки и восстановления различных материалов какие-то перспективы в рамках соглашения об ассоциации?
Чтобы узнать, какие именно требования касаются Вашей продукции, рекомендуем посетить интерактивный ресурс Export Helpdesk по ссылке:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=form%2fform_MyExport.html&docType=main&languageId=en
Чтобы узнать условия, необходимо ввести десятизначный товарный код (его можно узнать на самом ресурсе). Далее не обходимо выбрать страну происхождения (из меню выбираем Украину). Выбираем из меню страну, в которую планируется экспорт и дату экспортирования.
После нажатия кнопки поиск (search), Вам будет предоставлена информация о тарифах, ссылки на требования, специальные требования страны и другая справочная информация, которая необходима для понимания условий экспортирования.
22) Якими будуть зміни у розмитненні вживаних автомобілів з ЄС? Яка доля очікує на акцизний збір та ввізне мито?
Базові ставки і перехідний період можна на імпорт автомобілів (товарна позиція 8703) з ЄС можна знайти за посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Поступове зниження мит означає, що від базової ставки буде зниження на один відсотковий пункт (1%) щороку протягом тривалості перехідного періоду.
Угодою також передбачаються захисні норми – збільшення ставки імпортного мита у наступних випадках:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/02_Annexes_on_cars.pdf
23) Які існують портали для розміщення інформації про підприємства?
Перш за все, рекомендуємо ознайомитися із тарифним графіком на порталі Export Helpdesk:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=form%2fform_MyExport.html&docType=main&languageId=en
Серед основних довідників, можемо назвати:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=re%2fre_BusinessContacts.html&docType=main&languageId=en
http://corporate.europages.co.uk/
http://www.eubusiness.com/europages
http://europe.go4worldbusiness.com/buyers/allmembercatgs.asp?objtype=ID
24) Де можна знайти перелік тендерів, що проводяться в ЄС?
Основна інформація щодо публічних тендерів доступна за посиланням:
http://europa.eu/youreurope/business/public-tenders/tools-database/index_en.htm
25) Чи є спеціалізовані програми ЄС, що спрямовані на побудування партнерських стосунків між різними країнами?
Роз’яснення положень щодо спільних підприємств можна знайти за посиланням
http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/mergers-acquisitions/index_en.htm
Для побудови стратегії знаходження партнерів, просування на європейських ринках, рекомендуємо також звернутися до Групи підтримки бізнесу ЄБРР, які на грантовій основі можуть надати відповідні консалтингові послуги. Інформацію щодо таких можливостей ви можете знайти за посиланням: http://europa-torgivlia.org.ua/international-business-help/
26) Які частини та розділи Угоди присвячені сталевим трубам? Як Угода вплине на митні тарифи / оформлення?
Інформацію щодо митного регулювання труб (73 ГРУПА 73 — ВИРОБИ З ЧОРНИХ МЕТАЛІВ) можна знайти за наступним посиланням:
Тарифний графік ЄС:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-19.pdf
Тарифний графік України:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-08.pdf
Також рекомендуємо скористатися порталом Export Helpdesk, на якому можна знайти всю необхідну інформацію, знаючи інформацію про товарну позицію (product code), який можна знайти за посиланням вище, або ж слідуючи підказкам:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=form%2fform_MyExport.html&docType=main&languageId=en
Також радимо звернути увагу на Главу 11 «Співробітництво у видобувній та металургійній галузі» (від ст.381) —
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
27) Чи можливе в рамках даного проекту проведення виставок та демонстрацій для торгових представників країн ЄС?
Проект «Інформування щодо Угоди про асоціацію» має на меті роз’яснення положень щодо Угоди та її впливу на зміну підприємницької діяльності українських МСП. Враховуючи специфіку задач проекту, передбачається лише інформування підприємців за допомогою інформаційних матеріалів (передбачено окремий по легкій промисловості) та інформаційних семінарів у регіонах.
На жаль, у межах даного проекту не передбачено можливості демонстрацій для торгових представників країн ЄС.
Рекомендуємо слідкувати за оновленнями на веб-сайті: europa-torgivlia.org.ua
28) Какие условия и нужные документы для продажи и экспорта металлопроката в европейские страны?
Інформацію щодо митного регулювання труб (73 ГРУПА 73 — ВИРОБИ З ЧОРНИХ МЕТАЛІВ) можна знайти за наступним посиланням:
Тарифний графік ЄС:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-19.pdf
Тарифний графік України:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-08.pdf
Також рекомендуємо скористатися порталом Export Helpdesk, на якому можна знайти всю необхідну інформацію, знаючи інформацію про товарну позицію (product code), який можна знайти за посиланням вище, або ж слідуючи підказкам:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/display.htm?page=form%2fform_MyExport.html&docType=main&languageId=en
Також радимо звернути увагу на Главу 11 «Співробітництво у видобувній та металургійній галузі» (від ст.381) —
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
29) Як зміняться умови імпорту до України квітів та рослин після підписання Угоди? Яка ставка застосовуватиметься при розмитненні зрізаних квітів та квітів у вазонках?
Тарифний графік щодо квітів (II РОЗДІЛ II — ПРОДУКТИ РОСЛИННОГО ПОХОДЖЕННЯ
06 ГРУПА 06 — ЖИВІ ДЕРЕВА ТА ІНШІ РОСЛИНИ; ЦИБУЛИНИ, КОРІННЯ ТА ІНШІ АНАЛОГІЧНІ ЧАСТИНИ РОСЛИН; ЗРІЗАНІ КВІТИ І ДЕКОРАТИВНА ЗЕЛЕНЬ) можна знайти за посиланнями:
Тарифний графік України:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_UA/1-A_Annexes_Part-01.pdf
Тарифний графік ЄС:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-12.pdf
Для з’ясування змін у процедурі митного оформлення рекомендуємо звернутися до гарячої лінії Міністерства економічного розвитку та торгівлі: щочетверга з 14:00-17:00 – (044) 596-67-05
30) Чи буде можливість відкриття філій чи представництв європейських компаній для українських підприємців?
Угодою передбачені наступні можливості заснування підприємств — починаючи зі ст. 87 http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Також інформація щодо заснування підприємств доступна за посиланням:
http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/mergers-acquisitions/index_en.htm
31) Як підписання Угоди впливатиме на імпортні ставки та на кінцеві ціни на вантажівки, що будуть імпортовані з ЄС?
Базові ставки і перехідний період можна на імпорт автомобілів (товарна позиція 8703) з ЄС можна знайти за посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Поступове зниження мит означає, що від базової ставки буде зниження на один відсотковий пункт (1%) щороку протягом тривалості перехідного періоду.
Угодою також передбачаються захисні норми – збільшення ставки імпортного мита у наступних випадках:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/02_Annexes_on_cars.pdf
32) Подскажите, пожалуйста, повлияет ли Соглашение на доступность международных платежных систем для украинцев?
Безпосередньо це питаня в Угоді не регламентовано. Проте є положення, які дотичні до даного питання.
Існує окрема глава, яка регулює питання електронної торгівлі (Глава 6. Заснування підприємницької діяльності, торгівля послугами та електронна торгівля). Зокрема, у даній главі іде мова про:
Стаття 85. Цілі, сфера та межі застосування
1. Сторони, підтверджуючи свої відповідні права та обов’язки, взяті на себе в рамках Угоди СОТ, встановлюють цим необхідні заходи щодо поступової взаємної лібералізації умов заснування підприємницької діяльності і торгівлі послугами, а також співробітництва в галузі електронної торгівлі.
Та Частина 6. Електронна торгівля:
Стаття 139. Мета та принципи
1. Сторони, визнаючи, що електронна торгівля розширює можливості ведення торгівлі в багатьох секторах, домовилися сприяти розвитку електронної торгівлі між ними, зокрема шляхом співробітництва з питань, пов’язаних з електронною торгівлею відповідно до положень цієї Глави.
2. Сторони домовилися, що розвиток електронної торгівлі має здійснюватися за умови забезпечення повної відповідності найвищим міжнародним стандартам захисту інформації з метою забезпечення довіри користувачів електронної торгівлі.
Стаття 140. Нормативно-правові аспекти електронної торгівлі
1. Сторони підтримують діалог з питань регулювання електронної торгівлі, що включає, inter alia, такі питання:
a) визнання сертифікатів електронних підписів, виданих населенню, та сприяння розвитку послуг транскордонної сертифікації,
b) відповідальність постачальників посередницьких послуг у зв’язку з переданням або зберіганням інформації,
c) поводження з небажаними електронними комерційними повідомленнями,
d) захист споживачів у сфері електронної торгівлі,
e) будь-які інші питання, які стосуються розвитку електронної торгівлі.
2. Таке співробітництво може існувати у формі обміну інформацією про відповідне законодавство Сторін стосовно цих питань, а також про впровадження такого законодавства.
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Таким чином, можна очікувати наближення законодавства України в даному напрямку. Проте, необхідно слідкувати за новинами щодо даного питання.
33) Скажите, пожалуйста, как гражданин Украины могу ли я без визы перемещаться по EC или ехать в поиски работы в Германию?
Угода про асоціацію не регламентує візові питання. Візові питання – окремий блок співпраці між Україною та ЄС.
Проте, Угода регламентує спрощення перебування закордоном – Частина 4 Тимчасова присутність фізичних осіб для цілей економічної діяльності, починаючи зі ст. 97 (http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf)
34) Что будет с таможенными пошлинами на импортные авто?
Базові ставки і перехідний період на імпорт автомобілів (товарна позиція 8703) з ЄС можна знайти за посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Поступове зниження мит означає, що від базової ставки буде зниження на один відсотковий пункт (1%) щороку протягом тривалості перехідного періоду.
Угодою також передбачаються захисні норми – збільшення ставки імпортного мита у наступних випадках:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/02_Annexes_on_cars.pdf
Враховуючи, великий попит на європейські автомобілі, вірогідно буде застосована ставка мита – 10.
35) Як вплине асоцiацiя з ЄС на роботу базарiв та торгових точок на ринках? Чи будуть вдосконаленнi системи оподаткування та боротьба з неймовiрною корупцiєю у цiй сферi?
Угода не має положень, які регламентують конкретно дане питання. Існує багато норм, направлених на загальне покращення підприємницького клімату в Україні.
Відповідно до Глави 4 Оподаткування, ст. 349 «Сторони співробітничають з метою покращення належного управління у сфері оподаткування з метою подальшого покращення економічних відносин, торгівлі, інвестицій та добросовісної конкуренції».
Також відповідно до ст. 351 «Сторони також посилюють і зміцнюють співробітництво, спрямоване на вдосконалення і розвиток податкової системи та податкових органів України, зокрема посилення потужностей збору і контролю, з окремим наголосом на процедурах відшкодування ПДВ для уникнення накопичення заборгованості, забезпечення ефективного збору податків і посилення боротьби з податковим шахрайством, а також ухиленням від сплати податків. Сторони намагаються покращувати співробітництво та обмін досвідом у боротьбі з податковим шахрайством, зокрема з «карусельним шахрайством».
У свою чергу, відповідно до ст. 352
«Сторони розвивають співробітництво і гармонізують політику щодо протидії та боротьби із шахрайством і контрабандою підакцизних товарів. Це співробітництво, зокрема, включає поступове зближення акцизних ставок на тютюнові вироби, наскільки це можливо, беручи до уваги обмеження регіонального контексту, у тому числі шляхом діалогу на регіональному рівні та відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну 2003 року. Із цією метою Сторони намагаються посилити своє співробітництво в регіональному контексті.»
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Система оподаткування буде поступово приведена до європейських норм. Більш докладно це описано в додатку 28 до розділу 5 Угоди (http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_V/28_Annex.pdf)
Захист прав споживачів регламентується главою 20 Угоди, а саме ст. 415-418.
http://www.kmu.gov.ua/kmu/docs/EA/00_Ukraine-EU_Association_Agreement_(body).pdf
Більш докладна інформація щодо захисту прав споживачів – у додатку 39 до частини V Угоди про асоціацію:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_V/39_Annex.pdf
36) Після підписання економічної частини угоди з ЄС чи буде в Україні можливість купувати автомобілі за європейськими цінами? Коли?
Базові ставки і перехідний період на імпорт автомобілів (товарна позиція 8703) з ЄС можна знайти за посиланням:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/1-A_EU/1-A_Annexes_Part-21.pdf
Поступове зниження мит означає, що від базової ставки буде зниження на один відсотковий пункт (1%) щороку протягом тривалості перехідного періоду.
Угодою також передбачаються захисні норми – збільшення ставки імпортного мита у наступних випадках:
http://www.kmu.gov.ua/docs/EA/Annexes_title_IV/02_Annexes_on_cars.pdf
Таким чином, враховуючи рівень попиту на європейські автомобілі, швидше за все Україна буде застосовувати захисне мито, що майже не вплине на вартість автомобілів у коротко часовій перспективі.
37) Есть ли в Евросоюзе некий орган, который по запросу конкретной отрасли может оказать услуги поиска оптовых дистрибьюторов в разных странах ЕС?
Так, звернення до галузевих асоціацій (якщо відповідні аналоги є в ЄС) – це доволі гарний інструмент пошуку партнерів. Радимо відвідати наступні сторінки:
Європейські торгові палати:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/hdlinks/links.htm?action=show&cat=61&languageId=en
Деякі професійні асоціації:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/hdlinks/links.htm?action=show&cat=17&languageId=en
Довідники компаній:
http://exporthelp.europa.eu/thdapp/hdlinks/links.htm?action=show&cat=54&languageId=en
Також можемо порадити звернутися до Групи підтримки бізнесу ЄБРР, які надають гранти на консультаційні послуги у тому числі щодо Ваших питань.
Більш докладну інформацію про програму, Ви можете знайти тут: http://europa-torgivlia.org.ua/international-business-help/
38) Які умови роботи аграріїв на ринку ЄС?
Перш за все ми запрошуємо Вас скористатися спеціальним інформаційним матеріалом, що присвячений аграрному сектору: http://europa-torgivlia.org.ua/agreement-for-agrarians/
Також радимо скористатися інтерактивним ресурсом Export Helpdesk, який допоможе знайти відповіді на Ваші питання: http://europa-torgivlia.org.ua/export-helpdesk/
39) Подскажите пожалуйста, как получить Сертификат соответствия для нанесения маркировки СЕ на продукцию с целью экспорта в страны Евросоюза?
Питання сертифікації відповідності регулюються в Угоді наступним чином:
Угода про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів
1. Сторони домовились додати Угоду АСАА в якості протоколу до цієї Угоди, яка охоплює один або кілька секторів, що перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди, після повного узгодження галузевого та горизонтального законодавства України, інституцій та стандартів з галузевим і горизонтальним законодавством, інституціями та стандартами ЄС.
2. Угода АСАА передбачатиме, що торгівля товарами між Сторонами в секторах, що охоплені цією Угодою, буде проводитися на тих самих умовах, які застосовуються в торгівлі товарами між країнами — членами ЄС.
3. Після перевірки з боку Сторони ЄС та досягнення домовленості про стан узгодження відповідного технічного законодавства України, стандартів та інфраструктури Угода ACAA повинна бути додана як протокол до цієї Угоди, за згодою між Сторонами відповідно до процедури внесення поправок до Угоди, яка охоплюватиме такі сектора з переліку в Додатку ІІІ до цієї Угоди, які повинні бути гармонізовані. Передбачається, що дія Угоди ACAA в кінцевому підсумку буде поширюватися на всі сектори, перелічені у Додатку ІІІ до цієї Угоди, відповідно до вищезгаданої процедури.
4. Як тільки перелічені сектори підпадають під дію Угоди АСАА, Сторони зобов’язуються розглянути можливість розширення своєї сфери діяльності в інших галузях промисловості за домовленістю між Сторонами відповідно до процедури внесення поправок до цієї Угоди.
5. До того, як товари будуть охоплені Угодою АСАА, чинне законодавство Сторін повинно застосовуватися з урахуванням положень Угоди ТБТ СОТ.
Маркування та етикетування
1. Без шкоди для положень статей 56 та 57 цієї Угоди відносно технічних регламентів, що стосуються вимог етикетування або маркування, Сторони підтверджують принципи статті 2.2 Угоди ТБТ СОТ стосовно того, що такі вимоги не готуються, не приймаються або не застосовуються з метою створення зайвих перешкод у міжнародній торгівлі. З цією метою такі вимоги ети кетування чи маркування не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж це потрібно для виконання законної цілі, беручи до уваги ризики, які б виникли в результаті їх невиконання.
2. Зокрема, відносно обов’язкового маркування чи етикетування товарів Сторони погодились:
(a) намагатися звести до мінімуму свої вимоги щодо маркування чи етикетування, окрім тих, які вимагаються для адаптації acquis ЄС у цій сфері та маркування чи етикетування з метою захисту здоров’я, безпеки чи навколишнього середовища або для інших важливих потреб державної політики;
(b) Сторона може визначити форму етикетування або маркування, але не може вимагати затвердження, реєстрації або сертифікації етикеток;
(с) Сторони зберігають за собою право вимагати, щоб інформація на етикетці або марках була зазначена визначеною мовою.
Зближення технічного регулювання, стандартів та оцінки відповідності
1. Україна вживатиме необхідних заходів з метою поступового досягнення відповідності з технічними регламентами ЄС та системами стандартизації, метрології, акредитації, робіт з оцінки відповідності та ринкового нагляду ЄС та зобов’язується дотримуватися принципів та практик, викладених у актуальних Рішеннях та Регламентах ЄС 8.
2. Для досягнення цілей, визначених у пункті 1, Україна повинна відповідно до графіку Додатку III до цієї Угоди:
(i) імплементувати відповідні положення acquis ЄС до свого законодавства;
(ii) здійснити необхідні адміністративні та інституційні реформи, необхідні для виконання цієї Угоди відповідно до Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (далі – Угода АСАА), визначеної у статті 57 цієї Угоди;
Зокрема рішення Європейського Парламенту і Ради No 768/2008/ЄС від 9 липня 2008 року про загальну структуру (систему) маркетингу продукції та анулювання Рішення Ради No 93/465/ЄЕС та Регламент Європейського Парламенту і Ради No 765/2008/ЄС від 9 липня 2008 року про встановлення вимог для акредитації і ринкового нагляду, що стосується торгівлі продукцією, та анулювання Регламенту (ЄЕС) No 339/93.
(iii) запровадити ефективну та прозору адміністративну систему, яка необхідна для імплементації цієї Глави.
3. Сторони повинні узгодити та дотримуватися графіку, визначеного у Додатку III до цієї Угоди.
4. Україна, після набрання Угодою чинності, повинна інформувати Сторону ЄС щодо виконання заходів відповідно до цієї статті з періодичністю раз на рік. Там, де дії, перераховані в графіку у Додатку ІІІ до цієї Угоди, не були імплементовані у відповідний термін, Україна має зазначити новий графік завершення таких дій.
5. Україна повинна утримуватися від внесення змін до горизонтального законодавства та законодавства з питань торгівлі в секторах, які зазначені у графіку Додатка ІІІ до цієї Угоди, окрім як з метою поступового приведення законодавства у відповідність до acquis ЄС та дотримання такого приведення.
6. Україна повинна інформувати Сторону ЄС щодо таких змін у національному законодавстві.
7. Україна у повному обсязі забезпечуватиме участь відповідних національних органів у європейських та міжнародних організаціях зі стандартизації, законодавчої та фундаментальної метрології, оцінки відповідності, у тому числі з акредитації, відповідно до сфери її діяльності та статусу членства у цих організаціях.
8. Україна поступово впроваджуватиме звід Європейських стандартів (EN) як національні стандарти, зокрема гармонізовані європейські стандарти, добровільне застосування яких вважатиметься таким, що відповідає вимогам законодавства, зазначеного у Додатку ІІІ до цієї Угоди. Одночасно з таким впровадженням, Україна скасовуватиме конфліктні національні стандарти, зокрема застосування міждержавних стандартів (ГОСТ), розроблених до 1992 року. На додаток до цього Україна поступово вживатиме інших необхідних заходів щодо виконання умов набуття членства згідно з вимогами, що застосовуються до повноправних членів Європейських організацій зі стандартизації.
Загальна процедура отримання сертифікату виглядає наступним чином:
— підготовка комплекту доказової документації (технічний файл) на продукцію;
— підготовка заяви на проведення процедури сертифікації;
— подача пакету документів в незалежний акредитований орган;
— проведення випробувань в акредитованій лабораторії для встановлення відповідних — характеристик продукції встановленим європейським нормам якості та безпеки;
— оформлення протоколів випробувань;
— відвідування виробництва, з метою посвідчення умов виробництва потрібним європейським стандартам нормам;
— оформлення сертифіката СЕ;
— маркування продукції знаком СЕ (CE Mark).
Для отримання більш докладних консультацій щодо сертифікації, рекомендуємо звернутися до Групи підтримки бізнесу ЄБРР, яка надає гранти на відповідні послуги для українських підприємств та можуть порадити оптимальний шлях сертифікації. Інформацію про Групу Ви можете знайти за посиланням: http://europa-torgivlia.org.ua/international-business-help/
40) С какого числа / месяца / квартала / года начнутся потоки товаров как с Украины в ЕС так и с ЕС в Украину, а также инвестиции в бизнес?
Угода – це рамковий документ, який передбачає зміни умов. Проте Угода не впливає безпосередньо на розвиток бізнесу, оскільки це залежить від того, яким чином українські підприємці скористаються можливостями, які пропонує Угода.
В Угоді закладений потенціал для нормалізації підприємницького клімату в Україні, поліпшення експортних потужностей українських підприємців. Але спрогнозувати чіткі дати змін у сучасних умовах надзвичайно складно.
41) Що означає термін «базова ставка імпортного мита» в Угоді? Тобто після набуття чинності угоди про асоціацію будуть застосовуватися базові ставки після перехідного періоду, що зазначений в тарифному графіку?
Наприклад. 8443 11 00 — машини для офсетного друку, рулонні базова ставка -1,7%, перехідний період — 0. Тобто, відразу після вступу в силу Угоди, до даного виду товару буде застосовуватись ставка імпортного мита 1,7%. 3902 10 00 — Полiпропiлен базова ставка — 6,5, перехідний період — 3. Тобто, через 3 роки після набрання чинності СА, до даного виду товару застосовуватиметься ставка імпортного мита 6,5%, а до того будуть використовуватися існуючі розміри мит.
Для кожного товару базова ставка ввізного мита, стосовно якої повинно застосовуватися поступове зменшення мит. Відповідно, якщо базова ставка – 1,7% але перехідний період не передбачений, ставка лишається 1,7%. Але якщо базова ставка 6,5, а перехідний період – 3 роки, то щороку ставка має зменшуватися на 1 відсотковий пункт. Таким чином, остаточна митна ставка має сягнути 3,5%.
Слідкувати за змінами Вам буде зручно за допомогою інтерактивного веб-сайту Export Helpdesk: http://europa-torgivlia.org.ua/export-helpdesk/
42)Чи пропустять українських товаровиробників на ринки ЄС, якщо всередині самого Союзу жорстка конкуренція між країнами-членами?
Європейський ринок достатньо великий, аби прийняти ще й українські товари. Принаймні, він у кілька разів більший, ніж російський. Так, він дуже конкурентний і для того, щоб працювати на такому ринку необхідно виробляти не просто якісні і недорогі товари, а товари, що відповідають стандартам ЄС. До речі, відповідність цим нормам дає виробнику можливість продавати свою продукцію не лише в Україні і Європі, а й на Близькому Сході, чи, скажімо, в Японії.
43)Як розподіляються квоти між виробниками з різних країн-членів ЄС?
На початку року подаються заявки на торгівлю (квоту). Якщо подані заявки не перевищують норму, то квота розподіляється між країнами, що подалися. Якщо перевищують, то розподіл проводиться в залежності від строків подачі заявок. Хто перший подав заявку, то й і отримує можливість безмитних поставок.
44)Як приєднання до ринку ЄС вплине на український аграрний сектор? Чи не станемо ми ринком збуту для більш дешевих європейських продуктів, як наприклад Румунія?
На цю ситуацію треба дивитися ширше. У 90-ті роки ВВП на душу населення у Румунії, Польщі та України був однаковий. На даний момент Польща багатша за Україну в два рази, а Румунія майже в три (в мене виникли сумніви. Точно, не навпаки?). Зараз ця країна виготовляє частини для французьких автомобілів «Рено». Більшість автівок «Рено», що їздять дорогами Франції, вироблено саме в Румунії.
Ще один гарний приклад – Польща. Після приєднання до ЄС, із Польщі пішов масивний потік емігрантів до Ірландії через вищу зарплатню і кращий рівень життя. Але зараз більшість мігрантів повернулися, бо рівень життя в Польщі не поступається іншим країнам-членам ЄС.
Треба визнати, після вступу до ЄС певні компанії нових країн-членів дійсно мали проблеми, але зараз і Польща, і Румунія мають значно вищий рівень ВВП, ніж до приєднання до Євросоюзу.
45)Українські стандарти не відповідають європейським. Для їх зміни необхідні кошти. Чи не призведе підписання договору з ЄС до кроку назад, а не вперед, або, ще гірше, до нової кризи?
Нам треба зрозуміти: «манни небесної» не буде. Модернізація вимагає коштів. Але правові зміни цього не потребують. Якщо на державному рівні будуть ухвалені закони, що сприятимуть іноземним інвестиціям, питання фінансування модернізації буде вирішено. Не варто намагатися вибігти на європейський ринок одразу, все треба робити поступово.
46)Наразі в українських виробників є проблеми з експортування продукції до Росії. Як до цього ставляться в ЄС?
Насправді європейські товаровиробники перебувають у подібному становищі. Але зменшення тарифних ставок призведе до збільшення товарообігу між Україною та ЄС, таким чином частково компенсуючи втрачений російський ринок.
47)Які ми маємо можливості для дружніх відносин з європейськими компаніями?
Через декілька років конкурентоспроможність та кооперація між європейськими та українськими компаніями буде рівнозначною. Для повноцінної роботи нам потрібно знати ринок. Починати варто з невеликих кроків. Наприклад, не намагатися одразу ж вийти на ринок із кінцевим продуктом, а спочатку налагодити постачання сировини європейським компаніям і таким чином поступово «звикати» до європейського ринку. А тим часом підвищувати рівень обробки власної продукції всередині України.
Уведомление: Які перспективи українському бізнесу обіцяєУгода про асоціацію з ЄС | ТРК "Центр"